1. Przejdź do głównej zawartości
  2. Przejdź do stopki

Profesor Bogumiła Tarasiewicz

Instytut

Z radością i dumą informujemy, że decyzją Prezydenta RP z dnia 11 maja 2020 roku nasza wykładowczyni Bogumiła Tarasiewicz otrzymała tytuł Profesora.

Prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz (mezzosopran, muzykolog) jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Werki i prof. Bożeny Karłowskiej oraz muzykologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu pod kierunkiem prof. dra hab. Jana Stęszewskiego. W 1999 roku uzyskała kwalifikacje I stopnia w dziedzinie wokalistyki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, a w roku 2012 stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2020 roku decyzją Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej otrzymała tytuł profesora sztuki.

Jest uznaną interpretatorką XIX i XX-wiecznej liryki wokalnej. Ma w swoim dorobku kilkaset koncertów, w tym wiele recitali. Występowała w b. ZSRR, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Włoszech, Watykanie, na Litwie, w Czechach, Austrii i Wietnamie. W dorobku posiada wydawnictwa fonograficzne: trzypłytowy album Zygmunt Noskowski – Complete Songs (Acte Prèalable 2018), Cykle wokalne Modesta Musorgskiego (DUX 2008), Stanisław Niewiadomski – Pieśni (Polskie Nagrania MUZA 2007), Pieśni dla dzieci Witolda Lutosławskiego (Polskie Nagrania MUZA 2006) oraz Pid obłaczkom jawir pochyleny z pieśniami łemkowskimi (Lubuskie Biuro Koncertowe 2005). Jako śpiewaczka podejmuje zadania naukowe dotyczące interpretacji dzieł wokalnych. Jest autorką monografii Modest Musorgski – cykle wokalne. Od analizy do interpretacji artystycznej (Poznań 2011) i wielu artykułów dotyczących tej tematyki oraz redaktorem publikacji Muzyka wokalna. Dzieła, wykonawstwo, konteksty (Poznań 2008).

W swojej działalności naukowej szczególnie wiele uwagi poświęciła zagadnieniom emisji głosu w mowie i śpiewie. Wypracowała autorską metodę kształcenia głosu, którą jako spójną koncepcję przedstawiła w publikacji Mówię i śpiewam świadomie (Universitas, Kraków 2003), którą wydawnictwo uznało za bestseller (wielokrotne wznowienia i nakład ponad 12 000 egzemplarzy).

Jest cenionym nauczycielem akademickim związanym z zielonogórskim środowiskiem akademickim od 1990 roku.  Od 1998 roku prowadzi Lubuskie Biuro Koncertowe, którego jednym z głównych obszarów działalności są cykliczne koncerty edukacyjne dla dzieci i młodzieży. W tym zakresie jej firma należy do najprężniej działających w kraju. Rocznie organizuje blisko 4.000 koncertów. Jest inicjatorką wielu artystycznych inicjatyw (m.in. Uniwersyteckich Koncertów Kameralnych ARS LONGA, Uniwersyteckich Wieczorów Wokalnych).

Jest jedynym w Polsce etnomuzykologiem zajmującym się tradycyjną muzyką polskich Łemków, m.in. autorką obszernej monografii Wesele łemkowskie – obrzęd i muzyka. Tradycja a współczesność (Legnica 2009), współautorką dwujęzycznej polsko-łemkowskiej publikacji Śpiwanky Baby Olhy/Pieśni Babci Olgi (Legnica 2010) oraz redaktorem tomu Łemkowie – wczoraj, dziś, jutro… (Legnica 2011).

Za swoją działalność otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi, Medal Edukacji Narodowej oraz dziesięć nagród Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Serdecznie gratulujemy w imieniu całej społeczności Instytutu Muzyki!

Instytut Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego

ul. prof. Zygmunta Szafrana 19

Zielona Góra

65-516

Polska

Kodowanie: Dabhand.Studio

Serwis wykorzystuje pliki cookies zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie w zakresie odpowiadającym konfiguracji Twojej przeglądarki. Zamknij